Kinderen zijn allemaal verschillend en maken ook verschillende dingen mee in hun leven. Dit maakt dat sommige kinderen soms andere begeleiding nodig hebben dan de rest van de groep. Hier leest u hoe wij op de Parel de ontwikkeling van de kinderen op onze school volgen.

Samenwerkingsverband IJssel Berkel

Om goed te weten wat de onderwijsbehoefte is en hoe wij hieraan tegemoet kunnen komen volgen wij de zorgroute van het samenwerkingsverband IJssel Berkel. Via het samenwerkingsverband kunnen we extra ondersteuning binnen onze school organiseren als dat nodig is. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen met Sabine van Dam, onze intern begeleider.

IJssel Berkel - Ouders

Ons leerlingvolgsysteem

Onze leerkrachten kijken het werk van de kinderen na en observeren de werkhouding. Ook toetsen de leerkrachten regelmatig aan de hand van de methodes hoe de vorderingen van de kinderen zijn. Daarnaast nemen we 2 keer per jaar niet methode gebonden toetsen van Leerling In Beeld (LIB) CITO af. De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.

We nemen jaarlijks de volgende LIB CITO toetsen af: Begrijpend luisteren, AVI, DMT, spelling, technisch- en begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, taalverzorging en woordenschat. De resultaten van de toetsen geven ons inzicht in de ontwikkeling van de kinderen en worden gebruikt voor de evaluatie van ons onderwijsaanbod.

Ontwikkeling kleuters

Bij de kleuters maken we gebruik van ontwikkelingsmodellen en observatielijsten, hierdoor hebben we meer inzicht in de ontwikkeling van onze kleuters, zodat we ons onderwijs nog beter op hen af kunnen stemmen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Op OBS de Parel gebruiken we de methode Kwink  in alle groepen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. In alle groepen nemen we vragenlijsten af van Kwink, om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen.